Aziatische invloeden

De invloed van Aziatische subculturen en kledingstijlen is overal zichtbaar in de zwarte scene. De jongere generaties nemen delen van Japanse subculturen over voor hun donkere outfits en zetten trends binnen de goth-scene.


Azië brengt zijn eigen subculturen voort, die allemaal te maken hebben met de manga en anime cultuur en talrijke stijlbloeiers kennen, vooral in Japan. Steeds weer blijken de Japanners ware kunstenaars als het gaat om het combineren van kledingtrends uit subculturen met hun eigen cultuur. Uit de symbiose met de zwarte scene zijn visueel aparte subculturen ontstaan, zoals Visual Kei of Gothic Lolita.


Het dagelijks leven van jongeren in Japan is sterk geüniformeerd, met schooluniformen die op de meeste scholen en universiteiten worden voorgeschreven. De behoefte aan een opvallende stijl lijkt zich dan des te heviger te ontladen in hun vrije tijd.


Cosplay, bijvoorbeeld, gaat over het imiteren van rolmodellen uit manga, anime, film of videogames en hen zo nauwkeurig mogelijk uitbeelden. Men maakt uitvoerig outfits, wapens of accessoires na die passen bij zijn favoriete en getekende tegenhanger. Een trend die al snel werd geëxporteerd naar de VS en Europa, waar hij nu tot uiting komt in enorme conventies. Evenementen zoals Comic Con in San Diego, VS, dienen als voorstellingen van iemands verkleedkunsten. De resultaten kunnen worden omschreven als adembenemend.


Visual Kei is de naam die gegeven wordt aan de imitatie van artiesten op het podium, die voornamelijk J-pop en J-rock muziekgenres uitvoeren, en altijd flamboyant gekleed zijn. In het begin van de jaren '80 begonnen sommige Japanse muzikanten de visuele trends die in Europa circuleerden te interpreteren in plaats van ze botweg te kopiëren. De band "X" zou de eerste zijn geweest die op het podium speelde in een patchwork outfit die "oneerbiedig" gebruik maakte van allerlei trends uit subculturele scènes. Zo mengden ze in het begin New Romantic, Gothic en Glamrock in hun eigen outfits op het podium om te lijken op westerse idolen als David Bowie of Twisted Sister. Visage, Siouxsie & The Banshees en Alien Sex Fiend werden ook gebruikt als sjablonen om een geheel eigen stijl te creëren.


Dit werd dan opgepikt door de fans, die dan op het podium probeerden hun idolen te evenaren. De daaruit voortvloeiende kledingstijlen en gemengde culturen zijn alleen te vinden in de Japanse scene. Visual Kei is - ondanks enkele externe overlappingen - niet verwant aan de gotische scene. J-pop en J-rock bands werden ook in Europa bekend via het internet. Visual Kei bereikt Duitsland, waar de aanhangers Visus of Visuals heten.


Maar de Japanse scene heeft nog veel meer te bieden. Gothic Lolitas, bijvoorbeeld, zien eruit als elegante en breekbare porseleinen poppen uit de vensterbank en vertegenwoordigen in Japan een soort tegencultuur ten opzichte van de gyaru, die zich zeer onthullend en wulps toont. Grote volumineuze rokken zijn vaak bedrukt met motieven uit sprookjes, kleurrijke patronen, bloemen of zelfs dieren. Ze gaan vergezeld van sierlijke kousen, blouses afgezet met kant en plateauschoenen met slotjes.


De eerder genoemde gyaru zijn overseksualiseerde en soms absurd geklede meisjes. Korte rokjes, overvloedige make-up, kuitpoefjes met pumps en felgekleurde, enorme pruiken met een huid die er naar onze maatstaven onnatuurlijk uitziet door zelfbruining. Maar deze stijlen zijn nog niet doorgedrongen tot Duitsland.


Muzikaal speelt de Aziatische markt nauwelijks een rol voor goths.